tirsdag, april 10, 2007

På reise inn i det ukjente


Julius (mitt fadderbarn) og Aina Marie



Gonja (rosted banana).


Ingrid og Aina Marie







Om tre døgn er jeg hjemme. Om tre døgn har jeg allerede fløyet i åtte og en halv time, ventet ni timer i Amsterdam og klemt min lillesøster til det ikke er mer pust igjen. Om tre døgn er ikke jeg og min røde koffert lenger i Uganda.

Nå – står jeg på den andre siden. Jeg skal forlate det som er blitt min hverdag og reise tilbake til det som virker skremmende ukjent. Som å vente i spenning på julegavene under treet mens mor og far langsomt tygger ribbesvoren. Er pakkene myke eller harde? Er mine forventninger skyhøye eller minimale? Gjemmer det seg et omvendt kultursjokk under gavepapiret?

Når blir neste gang jeg vasker bil med Omo? Neste gang jeg spiser matoke, chapati, sweet potato og bønner med hendene. Neste gang lille Dennis med verdens største smil kommer springende med vid åpne armer for en klem. Neste gang jeg ”dusjer” med koppen. Neste gang jeg grønn av irritasjon innser at internett ikke er samarbeidsvillig. Neste gang jeg møter mine gode venner kakerlakkene på do. Neste gang hårets skyllevann er rødt av sand. Neste gang jeg sier ”God natt” til Ingrid som ligger under nabo-myggnettingen. Neste gang med morning devotion på Focus kontoret. Neste gang jeg deler madrass på gulvet hos Faith. Neste gang det er amen og halleluja under gudstjenesten. Neste gang det blir rumpemassasje på humpete veier. Neste vi kjøper gonja av damen med smilet. Neste gang noen roper ” Bye Mzungu”.

Siste gang. Neste gang. Nesten siste gang?

Ngenda waffe. Tunala Bagana.

2 kommentarer:

Per Oddvin Stornes sa...

Hei! Fikk du meldinga ej sendt fra Norge? Mamma og pappa blei veldig overraska! Mamma hylte, mens pappa berre lo og klarte ikkje sei nakke. Søstern filma og andre søstern tok bilde:) Nei det va utruli bra! So herli å vere heime!! Men det he ikkje gått heilt opp for mej enda. Fikk julestemning no når ej sto opp, sikkert pga. at her e so sinnsykt kaldt! Ej anbefala å stikke inn til byen! Ta dej en frokost på en kafe, og kanskje still dej tidli i kø visst du vil sjå inne i Anne Frank-huset! Tenk at dere fortsatt er i afrika og ikkje reise før i mørga...sprøtt. Hils gjengen frå mej! Og nyt siste dag! Håpe dokke fær en rolig tur, og at dokke fær søve på flyet!

So snakkast oss om ei vike! Då kan oss mimre:)

UTE avdelingen sa...

aina marie
VELKOMMEN HJEM !!
det var veldig veldig hyggelig å få møte deg på flyplassen..... se deg vel hjem - høre dine første inntrykk etter å ha landet i det brune rare moder Norge. se deg spise skonrokker - grovbrød - drikke norskt vann og få norsk ost. høre deg blande både norsk, engelsk og den sorten ugandisk du kan. høre om Benji. GLEDER meg til å se bilder på søndag. Gleder meg til å se hva du finner på videre i livet.
godt å ha deg hjemme - godt du har fått erfaringer fra hvordan verden ser ut andre steder på vår lille blå planet !
Varm mammaklem fra Kaja.
<><