mandag, november 06, 2006

Søvnløse netter og andre prosjekter

Som en trekkfugl flyr tiden sørover. Det går fort. Helgen som nå er historie bar preg av mange prosjekter.

Prosjekt 1) Norsk Aften i Sams hus
Det er ikke hver dag en dag man har fått beskjed om å lage mat til rundt 10 stykker. Lørdag er ikke en hverdag. Jentene (les: Ingrid og Aina Marie) stakk innom Shoprite (som er et noe vestlig kjøpesenter her nede) og saumfarte hyllene for pizzaingredienser, salatfyll og melk til to TOROposer med risgrøt. Da Sam ikke har stekeovn opprettet vi en pizzarute mellom hans hus og naboens (Vincent), og etter gode tre timer kunne vi boltre oss i kjente smaker. Resultatet ble godkjent av Per, som i lange tider har gått og drømt om ”THE hjemmelagede pizza”, og kan vel dermed sies å være vellykket. Oppmøtet av ugandere ble ikke like stort som først kalkulert, men de som var der smilte og sa at risgrøten smakte som dårlig kokt ris.

Prosjekt 2) Staff overnight
Lørdag natt deltok vi på det som enkelt forklart var et nattmøte. Det holdes en gang i måneden og fylles med lovsang, bibelundervisning, planlegging og bønn. Fra 21.00 (med forbehold om et afrikansk forhold til tid: kom i gang nærmere 22) til rundt 04.00. En hard kamp ble kjempet mot sandpapirtunge øyelokk og smittende gjesp. Spesielt vanskelig er det å holde seg våken når strømmen går klokka ett og det kun er en parafinlampe som lar sitt søvndyssende lys flakke omkring i rommet. Skulle gjerne skrytt på meg et gjennomført prosjekt, men sannheten er en annen. Jeg duppet av – som så mange andre. Halv tre forlot tre norske (Kay gjennomførte med gals) og en engelsk (Cathrine som skal være her i to måneder) møtet til fordel for en seng.

Prosjekt 3) Bli frisk
Beklageligvis er ikke alle skapt for rangling. Om det var den uteblivende skjønnhetssøvnen, et eller annet mystisk jeg hadde spist eller noe helt annet er usikkert – men store deler av søndagen lå jeg flat som en kvalm pannekake med hodepine på Kays seng. I dag (som er mandag) har jeg bedt 50 millioner gunstige melkesyrebakterier (ifølge IDO-FORManvisningen) ta seg en prat med tarmen og holdt meg hjemmeværende i den tro at morgendagen vil bringe en frisk Aina Marie ut av sengen. Utsiktene ser gode ut.

Prosjekt 4) Lommelyktgjemsel
For de av dere som lurer på rent praktiske ting. Temperaturen holder seg som en vanlig, norsk sommerdag. Det blir lyst rundt kvart over seks og mørkt i syv tiden. Den dystre (?) novemberfølelsen har jeg ikke sett snurten til, og i det hele tatt virker det rart at noen kan gå rundt et annet sted på kloden innpakket i mer enn noen lette klær. Ettersom den norske befolkningen nå har gått over i vintertidmodus, ligger Uganda to timer i forkant. Når vekkerklokka setter i gang å ule klokken seks, hjelper det ikke stort å tenke at klokka kun er fire hjemme. Men en kald dusj (vi snakker kald dusj eller ingen dusj) gjør underverker på en trøtt kropp. Du verden. Ellers tok jeg i dag fram sjongleringsballene fra innerst i skapet og prøvde å friske opp some skills helt til ”the power went off” og alt ble bare mørkt. Skal tro når jeg lærer meg å legge hodelykten på ET bestemt sted. Hittil har jeg måttet gå på jakt i en liten evighet med mobilen som lyskilde før jeg finner den under et eller annet. Hodelykt – gi et lite pip

Skal tro om noen trekkfugler fra Norge finner veien helt ned hit? Fugleeksperters svar tas i mot med takk (andres synsing likeså).

1 kommentar:

UTE avdelingen sa...

Kjekt å lese om din praktiske hverdag. Skal prøve å huske at du ligger to timer foran. Når du er der du er er det TOPP med denne bloggen !! Du er liksom SÅ nær, og det er jeg glad for.
Kajaq