lørdag, februar 17, 2007

Stolte føtter

Det er lørdag nok en gang. Det er pølser til frokost og imøtekommende barnesmil på Focusplassen. Det er grøt fra World Feed Program i store plastikkopper og nerver før undervisning i en klasse. Det er lørdag nok en gang.

Et lite glimt fra en dagens formiddag:

Den minste jenta danser rundt meg der jeg gjør så godt jeg kan i møte med de eldre jentenes tauhopping. ”Sagala gato” (jeg liker ikke sko) – sier jeg og tar av meg fottøyet i et forsøk på å lett byrden der jeg løper inn i leken med barnslig iver. Hun tar av seg skoene hun også.

Eller kan jeg kalle det sko? Borrelåsen på sandalreimene har forlengst gått ut i streik og sålen har krympet inn både foran og bak. Vi strever lenge for å få dem på foten når friminuttet er over.

Jeg har rukket å spise lunsj med fingrene som gaffel når hun kommer bort til meg igjen. Hun forklarer i vei på luganda, men det er ikke før jeg senker mitt blikk at jeg skjønner hvorfor øynene hennes strutter av stolthet – hun har fått nye sko. Posene med ”fretex”klær fra Norge som Ingrids familie hadde med dekorert hennes små barneføtter med et par sandaler som skinner i formiddagssolen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Saa flott! :) Gleder mitt hjerte aa!

Pssst: har man tid, kan ikke du sende me en mail?":)

Klems:D

Anonym sa...

Alt i orden kjaere:)

Anonym sa...

Takk for nydelige bilder fra safari og historie fra Fokusarbeidet. Ser at det nye kameraet tar skarpe bilder p avstand. Nå begynner dere vel snart med "dimmelenke" og ukenedtelling, eller? :-) Her i det rike NordVest har Kong Vinter nettopp filleristet Sørlandet, der nede har E18 vært stengt og snøfreserne rekker knapt å bli kalde! Februar er vinter ennå! Klem fra meg.

UTE avdelingen sa...

hei ams..

kjekt du får jobbe så mye i prosjektet. håper du får bittelitt kontakt med Julius - han blir vel tryggere etter noen uker.

at sko og annet fra Norge kan komme til nytte - og stråle opp et fjes - slik du beskriver er bare MAX.

her er som du sikkert har skjønt vinter-fottøy å foretrekke.

vi snakkes plutselig en dag.

nattaklem fra Kajaqen
<><